Case In september 2017 arriveerde een Ryanair-vlucht meer dan 3 uur te laat in Eindhoven. De vertraging werd veroorzaakt door een defecte boordradio volgens Ryanair. Als reactie op de vertraging hebben 4 passagiers hun compensatieclaims ter waarde van € 1.600 overgedragen aan Claimingo.

Ryanair’s Vervoersvoorwaarden Ryanair betoogde dat het bedrijf niet verplicht was om de claims van Claimingo te betalen, omdat de algemene voorwaarden van Ryanair stellen dat claims niet kunnen worden overgedragen aan derden, in dit geval Claimingo. Dit staat ook bekend als een verbod op cessie. Dit wordt het verbod op cessie genoemd.

Claimingo betoogde dat de clausule niet in overeenstemming was met artikel 15 van Verordening (EG) nr. 261/2004, omdat het de rechten van passagiers beperkt.

Vonnis rechtbank De rechtbank wees de claim van Claimingo af en stelde dat een claimorganisatie geen bescherming kan inroepen die bedoeld is voor consumenten. Bovendien oordeelde de rechter dat het verbod op cessie de rechten van passagiers niet beperkte, aangezien passagiers ook rechtstreeks bij Ryanair claims konden indienen. Omdat het overdragen van hun claims aan Claimingo het verbod op cessie schond, hoefde Ryanair de claims niet aan het bedrijf te betalen.

Arrest Gerechtshof ‘s-HertogenboschHet gerechtshof was het met die opvatting niet eens en vernietigde het vonnis.. Het hof was van mening dat het verbod op cessie de rechten van passagiers wel degelijk beperkte, waardoor deze bepaling in de algemene vervoersvoorwaarden in dit geval nietig was. Het maakte niet uit dat het bedrijf dat de claims indiende geen consument was.

Ryanair had ook betoogd dat er sprake was van een buitengewone omstandigheid (overmacht) omdat een navigatieradio defect was, waardoor de vlucht laat vertrok.

In de zaak Wallentin-Hermann tegen Alitalia, oordeelde het Euopese Hof weke omstandigheden tot overmacht kunnen leiden.

Onderhoudskwesties worden geacht de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij te zijn. In het geval tegen Ryanair werd een niet-functionerende navigatieradio beschouwd als een onderhoudskwestie. Bovendien kon Claimingo ook aantonen dat een defecte boordradio niet noodzakelijkerwijs leidt tot een niet-tijdige uitvoering van een vlucht. Volgens de geldende EASA-regels kan een vlucht met een dergelijk defect worden uitgevoerd als er alternatieve navigatiemiddelen beschikbaar zijn. Dat was hier het geval, aangezien er alternatieve navigatiemiddelen beschikbaar waren.

De beslissing van de rechtbank betekent dat Ryanair naast het compensatiebedrag ook de gemaakte juridische en incassokosten moet betalen.

Belang van deze uitspraak In veel gevallen zijn luchtvaartmaatschappijen niet bereid compensatie te betalen, wat vaak leidt tot meerdere procedures. Deze uitspraak is cruciaal voor deze procedures omdat luchtvaartmaatschappijen niet langer kunnen betogen dat claimsorganisaties niet ontvankelijk zijn. Het opnemen van een dergelijke bepaling in de algemene vervoersvoorwaarden is niet toegestaan. Het hof bevestigt de dat zelfs een defect geen buitengewone omstandigheid vormt.

Buitengewone omstandigheden in het algemeen

Het EU-Hof van Justitie heeft de lat verhoogd in Wallentin-Hermann, omdat slechts enkele omstandigheden worden beschouwd als buitengewone, zoals stakingen van beveiligingspersoneel en luchtverkeersleiders, terrorisme en extreem weer. Technische problemen leiden zelden tot een dergelijke omstandigheid.

Bletchley Park behandelde de zaak in hoger beroep namens Claimingo. Dankzij onze kennis en ervaring op het gebied van luchtvaartrecht en luchtvaarttechnologie konden we betogen dat een onbruikbaar item, niet als een “kritisch onderdeel” wordt beschouwd, en daarom geen geldige reden is voor vertraging.

Bletchley Park en luchtvaart

Bletchley Park Lawyers heeft expertise op het gebied van luchtvaart, inclusief kennis van luchtvaartwetgeving en technische kwesties. Bletchley Park heeft een staat van dienst in claims, aansprakelijkheidskwesties met betrekking tot de aankoop en verkoop van vliegtuigen en onderdelen, en hun onderhoud. We adviseren luchtvaartmaatschappijen, onderhoudsbedrijven, vliegscholen en vliegclubs.

Wilt u meer weten over deze uitspraak of onze andere luchtvaartdiensten? De heer F.E. Olberts (+31-(0)621-250449) kan u meer informatie verstrekken. U kunt een introductiegesprek via deze link plannen.

about avada business

Integer euismod lacus magna uisque curd metus luctus vitae pharet auctor mattis semat.

2024
Business Conference
15-18 December

New York City